Translate

marți, 27 septembrie 2016

PRIMUL SĂRUT

Când mă gândesc la anii copilăriei constat cu nostalgie că o părticică din mine a rămas impregnată în asfaltul umed și răcoros al străduțelor ce brăzdează Râmnicul Vâlcii. Acest oraș pitoresc de provincie este totodată prea mic pentru a fi străbătut cu mijloacele de transport în comun și suficient de mare pentru a nu te plictisi de fiecare colțișor al lui. Așazat ca într-o căldare la intersecția a două guri de apă, pe malurile nisipoase ale Olăneștiului și Oltului, este străjuit de jur împrejur de coline înalte, prietenoase vara cu tinerii dornici de evadare. Această particularitate avea darul de a ne trimite veri răcoroase și umede, precum și ierni blânde unde zăpada constituia o raritate. Viscolul sau vipia din Bărăgan, aici se vedeau doar la televizor.
Îmi amintesc cum în iernile de pe vremea lui Ceașcă, la prima zăpadă mai consistentă căzută în București, aflam de la televizor de oprirea circulației mașinilor particulare pe drumurile publice, în toată țara. Chipurile, pentru siguranța șoferilor și curățarea drumurilor, dar de fapt se dorea o economie de carburant. La noi în Vâlcea era soare, frumos, încât străzile pustii erau o binecuvantare pentru copii. Luam câte un bolovan de cretă și desenam șotroane, terenuri de tenis cu piciorul, direct pe axul drumului. Uneori chiar dislocam vreo două borduri pentru a face porți și încingeam un fotbal cu băieții. Surplusul de haine, oferite de părinții prevăzători, avea aceeași întrebuințare, când nu găseam borduri. Rar ne deranja câte o mașină de întreprindere. Singura pecete a iernii era larma diurnă care se termina neobișnuit de repede, odată cu înserarea prematură. Iluminatul stradal lipsea cu desăvârșire. Uneori era beznă și în blocuri, din aceleași considerente economice. Atunci urcatul pe scări până la etajul șapte se transforma într-un joc morbid de-a v-ati ascunselea, când prindeai câte un colocatar în brațe, ce venea din sens invers, mai să te dea pe spate. Singurul reper în oceanul de smoală era o balustradă aspră, dar și aceea lipsea din loc în loc.
Alteori mă plimbam singur pe străzi, doar cu gândurile mele. Fiind un copil firav, îmi plăcea să mă visez cu puteri supranaturale și să-i pedepsesc pe cei care mă nedreptățeau. Pașii mei aveau traseele bine bătătorite, ori spre Sala Sporturilor unde făceam antrenament la judo, ori spre liceu, ori spre centru, încât, dacă aveam nevoie de vreo deviere de la traseu, mă trezeam după mult timp că am greșit calea. Drumul spre liceu trecea printr-un cartier de case absolut minunat, străjuit de copaci tăiați la linie care porționau cu umbrele lor bucățile de asfalt. Acest cartier de case s-a transformat în ultimii ani într-o hidoșenie arhitecturală, după valul de primari penali pe care i-am scos din anonimat, printr-un gest profund democratic, de autoflagelare cu ștampila de vot.
Dar atunci era minunat să trec zilnic pe sub ziduri de iederă și gărdulețe, în pas avântat în răcoarea dimineții, sau mai potolit spre amiază. Pe sub acele ziduri mi-am permis pentru prima dată să ating mâna unei fete. Mergeam alături de ea de multe săptămâni și nu ne spuneam nici un cuvânt până la liceu, pentru că tot drumul mă gândeam cu ce să încep. Uneori îmi notam subiecte de conversație și acasă, dar când ajungeam să le rostesc îmi dădeam seama că nu se potrivesc.
Viața de licean nu era ca în celebra poezie bacoviană ”Liceu – cimitir al tinereții mele”, în schimb liceul era amplasat lângă cimitir, la propriu. Acolo își făceau veacul fumătorii din anii mai mari. Era mai dosit și, în plus, aveai de unde aprinde, lumânări și chibrituri la tot pasul. Pentru a ajunge în cimitir era musai să traversezi terenul de sport, dar chiar și acesta era greu de supravegheat pentru că se afla la înălțime, pe o colină în spatele clădirii liceului. Puțini profesori, în afara celor de sport, se învredniceau să urce cele douăzeci și ceva de trepte până pe platou. Așadar terenul de sport reprezenta paradisul manifestărilor de libertate adolescentină, locul unde se făceau și se desfăceau universuri sau se legau prietenii trainice.
Într-o dimineață vegetam împreună cu colegul meu Iulian pe terenul de sport. În jur nici țipenie de elev sau profesor, pesemne erau cu toții la ora de la care noi binevoiserăm să lipsim. Îi povestesc colegului despre noua mea cucerire, pretențios spus, dar nu mă dau în lături de la oarece înflorituri. Pare un interlocutor ideal, mă ascultă calm, relaxat, zâmbind puțin. Dar la un moment dat, scuturându-se parcă de o povară, mă întreabă direct:
-         Mă, tu ști să săruți?
Întrebarea o primesc ca pe un croșeu, mă lăsă mut câteva secunde. Mi se pare simplă și totuși a dracului de complicată. Pe Iulian îl știam bine, n-ar fi pus niciodată o întrebare fără rost. Îmi dreg glasul și încerc să par nonșalant:
-          Da, normal că ne mai pupăm și noi, ce credeai?
-          Lasă mă pupat, eu vorbesc de sărut franțuzesc, așa pasional. Ai încercat?
A doua întrebare mă buimăcește total. Atât de mult că devin sincer:
-          Băi, Iulică, să ști că nu știu. Dar aș vrea să mă înveți.
-          Ce, ai înebunit? Unde? Când? Aici?
-          Da, aici, nu vezi că nu e nimeni în jur?
După câteva clipe de gândire, Iulian își ia rolul de profesor în serios. Mă pune să mă uit cu atenție. Deschidea gura și scoatea limba ca un broscoi care încearcă să prindă din zbor o insectă. Nicicând n-am fost mai uluit, încât atunci când m-a întrebat dacă am înțeles, am dat din cap în plan orizontal de mai multe ori. Iulian nu dezarmează, reia cu meticulozitate gesturile de mai devreme. Îmi părea și rău de el că se strofoacă atât pentru mine, motiv pentru care îi zic înduioșător:
-         Bate-mă! omoară-mă! dar eu tot nu pricep.
Colegului meu nu-i pică bine lipsa mea de cooperare, dar tot voia să mă lumineze. Într-un ultim gest de învățătură empirică, mă ia de după gât, aplecându-mă un pic pentru că era mai scund, și încearcă să-mi arate practic cum se procedează. Căutam să nu pierd nici o robinsonadă a musculaturii bucale și băgam la cap. Așa cum stăteam noi îmbrățișați, Iulian cu fața la intrarea principală pe teren iar eu cu spatele, îl văd dintr-odată cu ochii bulbucați și scurgându-se de pe picioare. Aproape că nu mai puteam să-l țin. Întorc capul să văd ce stafie l-a albit la față în asemenea hal. Când colo, două fete vesele urcaseră pe ultima treaptă a scării și, când au dat cu ochii de noi, au făcut brusc stânga împrejur. Eu le-am văzut doar după ce s-au întors cu spatele dar pot să-mi imaginez ce grimase aveau pe chip. Iulian era în culmea disperării, căzuse în genunchi și bălmăjea ceva:
-          Mi-e așa de rușine... nu mai pot... ce mă fac?
Eram la polul opus al stării de spirit, abia așteptam să ajung la prima întâlnire și să experimentez cele învățate. Nu mă gândeam la alte consecințe.
Peste câteva săptămâni de la această pățanie se nimerise să fie sărbătoare, 1 Mai - ziua muncii. Împreună cu Iulian și prietenele noastre hotărâm să mergem la un picnic pe malul Olăneștiului. La un moment dat, fata care era cu mine întreabă amuzată:
-          Măi, dar cine l-a instruit așa bine pe băiatul ăsta ?

Colegul meu zâmbea cu subânțeles. Mă luaseră în colimator dar mi-o meritam.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu