Translate

sâmbătă, 22 septembrie 2018

AMANTA SISTEMULUI (7)


7
Clubul Diplomatic. Zilele orașului București. Peluza din preajma terenului de golf, înțesată de lume, pare un decor permisiv care împacă toate gusturile, adunând laolaltă toalete extravagante cu ținute sobre sau personalități unanim recunoscute cu vedete de-o toamnă. Discuțiile se leagă firesc cu un pahar de vin în față, în preajma unor platouri cu bunătăți. Fără vreo introducere de complezență, o bucată de stridie degustată întâmplător dispune de suficient fosfor pentru a aprinde memoria selectivă și a recompune, în amănunt, pitorești amintiri despre vacanțe prin Caraibe sau ospețe pe croaziere selecte. La o altă masă, indulgența vestimentară capătă aspecte atât de grotești, încât un grup de ziariști sau pseudo-ziariști, legitimați la publicații care n-au apărut niciodată, se simt în largul lor cu puloverele lălâi peste cămășile soioase, risipind damfuri care suprimă și cele mai șic colonii de pe Champs Elysees. Își lasă rucsacurile la piciorul mesei cu intenția vădită de a prinde cu mai multă dexteritate platourile cu gustări calde sau paharele de vin. Desigur, vinuri de la ”Conac”, alese cu grijă pentru a gâdila papilele gustative ale celor mai exigenți discipoli ai lui Bachus, căci doar beneficiem de statutul de sponsor al manifestării, cu noua noastră colecție de lux. O a doua intenție, premeditată, se va distinge ceva mai târziu, spre sfârșitul evenimentului, când rucsacurile își vor dovedi din plin utilitatea pentru a prelua surplusul de delicatese ce n-au încăput în gușile unor așa distinse fețe dâmbovițene.
O altă categorie de invitați, cu pulovere care nu se diferențiază foarte mult de cele ale boschetarilor media, dar care se bucură de-o infinit mai îngăduitoare observație din partea asistenței, ba chiar de simpatie pe alocuri, stârnind zâmbete provocatoare și priviri fățișe, sunt fotografii de la revistele glossy sau de scandal. Este uimitor cum o simplă unealtă cu obiectiv superangular te poate propulsa pe scara socială, în ochii critici ai celor mai de soi reprezentanți ai societății! Nimic nu este întâmplător. Oamenii din spatele camerelor fac și ei concesii pentru a menține o elită de mucava în prim-planul atenției unei prese obediente.
În mijlocul acestei forfote se țin discursuri entuziaste, mobilizatoare, despre trecutul destoinic al Bucureștiului și viitorul ce se prefigurează măreț, demn de micul Paris. Cu prezentul avem noi o problemă, dar se poate rezolva, primim asigurări de la tribună, din partea primarului general. Apoi se întâmplă un moment solemn. Sunt invitată pe scena improvizată pentru a mi se conferi titlul de cetățean de onoare al municipiului București. Ce moment mi-a ales hazardul pentru a sărbători despărțirea definitivă de trecut și ieșirea din sfera de influență a lui Hussein! În momentul în care sunt rugată să susțin un speech, gândul mă poartă în primul rând la el:
”Este o onoare pentru mine să primesc această distincție. Ea încununează eforturile mele din ultimul an, de a pune pe masa românilor vinuri de calitate superioară, care să rivalizeze cu vinurile servite în celebrele restaurante din Franța și Italia. N-aș fi reușit această performanță fără sprijinul necondiționat al partenerului meu de afaceri, domnul Hussein. El nu se află astăzi aici, fiind plecat din țară, cu afaceri, să ne reprezinte la târguri și expoziții internaționale. Sunt convinsă că și-ar fi dorit mult să fie prezent. Însă vreau să-i mulțumesc și pe această cale. Cum, de altfel, țin să mulțumesc și Primăriei Municipiului București pentru încrederea acordată, în speranța unei colaborări de lungă durată”.
La final, ciocnim câte un pahar de șampanie și gust din cupa victoriei. Îmbătător succes, într-o seară magnifică! Ce mi-aș fi putut dori mai mult? Ce m-ar fi putut impresiona suplimentar, într-un asemenea moment? Poate doar consulul Franței, sau cel al Italiei, să-și facă loc pe lângă ghiotura de invitați ce-mi dau târcoale, încercând să-mi strecoare o vorba bună și să laude calitățile vinurilor prezentate.
La scurt timp după seara de grație sunt readusă într-un mod brutal cu picioarele pe pământ. Credeam c-am rupt-o complet cu trecutul, dar acesta nu se dă învins. Se agață de mine cu patimă. Deși Hussein a plecat, moștenirea lui produce încă efecte amețitoare. Se pare că în ultimele lui zile în care s-a învârtit prin România, trasul sforilor pe la Combinatul de Vinificație Odobești, principalul nostru furnizor de materii prime, a reprezentat ocupația de bază. În consecință, mă trezesc cu Marian Enache izgonit din întreprindere, desfăcându-i-se contractul de muncă fără preaviz, iar înțelegerea noastră de aprovizionare, anulată unilateral. Fără nici un motiv. Explicațiile sunt de prisos. Le știu deja. Paradoxal, această stare de lucruri apare tocmai când comenzile aproape se dublează de la o lună la alta. Riscul să nu le putem onora, recte să ne pierdem credibilitatea, se aseamănă în lumea afacerilor, dacă pot face o comparație, cu prăbușirea de pe un zgârie-nori. Mai avusesem momente de cumpănă, situații fără ieșire la începuturi, dar nu se compară cu aceasta. Când nu aveam o faimă, o reputație de apărat, când nu aveam atâția oameni în subordine, care să-și lege viitorul de deciziile mele, lucrurile erau mai simple. Un faliment în plus sau o nouă țeapă pe lista lungă a țepelor post-decembriste, nu reprezenta un capăt de țară. Mare scofală! Nimeni n-ar fi băgat de seamă. Însă, după ce sistemul mă urcă pe un piedestal, acum îmi taie aripile. Să cad în gol și să mă strivesc de pământ.
Că tot m-am stârnit cu aceste comparații desuete și nu le mai pot stopa (oricum această filă de jurnal îmi aparține exclusiv, nu este scrisă pentru priviri indiscrete), trăiesc drama copilului unui savant, ocrotit părintește, dar obligat de aureola tatălui să-și forțeze limitele, pentru a eșua apoi din eșec în eșec. Ibovnicul meu protector este sistemul. Un protector sclipitor, dar denaturat și cam prost famat, care mă lasă acum din brațe. Cine știe unde m-ar fi dus aceste gânduri înnegurate, la ce depresie existențială, dacă nu mi-ar fi alunecat privirea pe colțul unei gazete. Și ce văd? Un licăr de speranță. O delegație a Fondului Monetar Internațional și a Băncii Mondiale se află la București. Pentru a nu intra în incapacitate de plată, guvernul este nevoit să semneze un nou acord de finațare cu cei doi creditori internaționali. Dar nu oricum, ci cu clauze. Iar una din principalele condiții constă în privatizarea întreprinderilor de stat considerate nestrategice pentru economia națională. Deja se publicase în presă o listă cu o sută cincizeci de întreprinderi scoase la mezat. Vor mai urma și altele.
O șansă sau o iluzie? Dacă mi-ar reuși privatizarea Combinatului de Vinificație Odobești, i-aș da afară pe directorii comunistoizi și l-aș instala în funcție pe Marian Enache. Ce dulce răzbunare ar fi, îndrăznesc să visez cu ochii deschiși, ca să cad apoi din nou în melancolie. Dar cu ce bani? Sunt vehiculate sume astronomice de milioane de dolari. Un scenariu care m-ar duce într-o fundătură. Pe de altă parte, dacă se scoate la privatizare combinatul și nu reușesc să mi-l adjudec... Cu noul proprietar, competitor direct, ar fi imposibil de negociat un nou contract de aprovizionare, în condiții rezonabile. Probabil, aș fi condamnată să pun cruce afacerii cu vinuri. Cel mai cuminte, deocamdată, este să ajung la o nouă înțelegere cu conducerea combinatului, iar pentru asta se impune să-l sacrific pe Marian Enache și să caut la FPS amânarea procedurilor de privatizare.
 Am mintea încâlcită de scenarii întortocheate. Dar, orbecăind cu ochii minții pe drumeaguri fără ieșire, mi se arătă limpede cheia tuturor acestor cuvinte încrucișate: FPS. Sau, tot din trei litere, GEO. Iar Geo? Refuz să accept ce devenise evident. Păcatele trecutului mă urmăresc cu consecvență. Important este să ies întărită din aceste experiențe. Ce m-ar face mai puternică? Voința de nezdruncinat. Iar cu răsplata pentru cei care m-au văzut altfel de cum sunt, toate la timpul lor.
Cu inima îndoită purced a-l suna pe Geo. Mă lămuresc repede că nu doar mie mi-este teamă de o nouă întrevedere, el pare pur și simplu siderat de-o asemenea perspectivă. Se ferește ca dracul de tămâie de confruntarea cu mine. Îmi vorbește în doi peri, laconic, pe alocuri fără logică și înțeles, bălmăjind niște cuvinte fără sens. Departe de discursul lui stăpân pe situație, din trecut. Încet-încet mă conving că ultima noastră întâlnire produsese deranj mare și în instituția căreia i se încredințase, până la eșaloanele cele mai înalte, nu numai în sufletul meu. Cu greu deslușesc ce vrea să-mi comunice. Pentru problemele mele stringente mă îndrumă să iau legătura cu șeful lui direct, directorul direcției privatizare. Un anume Dinel Strizu, probabil tot un securist. Nu pierd timpul și îmi aranjez degrabă o întâlnire cu acest personaj.
Pentru a doua oară mă văd confruntată cu destinul potrivnic. Nevoită să mă supun sorții care, în același sunet strident de tocuri, pe culoarele sediului FPS, picură cadențat neîncredere în sufletul meu chinuit, pus față în față cu fantomele trecutului. Dacă ăsta e prețul pe care trebuie să-l plătesc, într-o lume a afacerilor misogină, atunci să-și aleagă o altă metresă! N-am de gând să mor, și nici să mă înjosesc pentru un ideal. Poate ar fi cazul să le vorbesc de demnitate, demnitatea femeii. Știu că acestor românofili de paradă le plac cuvintele pompoase. Din dragoste de țară l-au slujit pe Ceaușescu și tot pentru pământul patriei și-au ales poziții-cheie în cernerea investițiilor străine.
Directorul direcției privatizare pare un tip total diferit de cum mă așteptam. Înalt, atletic, cu mustața tăiată minuțios la linia buzelor subțiri, se mișcă cu naturalețe în costumu-i elegant, de firmă, la un singur rând de nasturi. Un tip mișto, puteam să jur după prima impresie, pe gustul meu, chiar dacă puțin demodat. Cel puțin ca aspect fizic, contrastul cu adjunctul său e evident. Mă abordează jovial, în timp ce mă întâmpină la registratură, pentru a mă conduce în biroul său imens, situat la al doilea etaj.
‒ Deci dumneavoastră sunteți persoana care a pus pe jar instituția noastră, mai mult decât cel mai aprig spion, în urmă cu ceva timp? Cât să fi trecut de-atunci? Doamne, Doamne, ce noroc am avut! Chiar îmi doream să vă cunosc personal. Acum, văzându-vă, îmi dau seama că vina lui Geo, impardonabilă de altfel, merită totuși niște circumstanțe atenuante.
Tot ce-mi imaginasem despre bărbatul din fața mea se năruie instantaneu. Am auzit bine? Ce-a fost asta, un compliment? Domnul acesta elegant, cu zâmbetul pe buze, a vrut să-mi facă un compliment și i-a ieșit cea mai gravă insultă pe care mi-o putea aduce? Parcă s-a dislocat ceva în mine. Cum adică, pentru că e vorba de persoana mea, este mai puțin grav ce a făcut Geo? Mai bine ar fi tăcut, și aș fi rămas la prima impresie, de tip mișto, pe a cărui canapea chiar m-aș fi putut destinde. O asemenea mojicie cu greu ar putea fi ignorată, încât am nevoie de mai multe cazne pentru a schimba subiectul:
‒ Prefer să nu discut despre ce a fost atunci. Scopul vizitei mele aici este altul. Sunt femeie de afaceri și am venit să discutăm afaceri. Mai precis, despre privatizare. Parcă cu asta vă ocupați?
‒ Perfect de acord, îmi răspunse domnul director, ignorând întrebarea mea tendențioasă.
Ce-aș mai putea discuta cu un astfel de individ, după o asemenea introducere? Am gândit, dar am tăcut. Și bine am făcut. Încă o dată, prima impresie îmi joacă o festă. Omul chiar e profesionist în domeniul lui de activitate, aproape la fel de bun ca la dat cu mucii în fasole, pe o scara inversă a valorilor, când vorbim de maniere. Îmi dau seama că scopul vizitei mele la FPS nu tolerează etalarea orgoliului, astfel încât trec cu vederea ”micile scăpări” din comportamentul directorului. Iar discuția se mai destinde. La un moment dat, scăpăm inclusiv de formalisme și politețuri pentru a ne face mai bine înțeleși.
‒ Dragă Lucky, înțeleg perfect situația în care te afli și doresc să te sprijin. Și noi ne dorim un capital autohton viguros care să se ia la trântă cu firmele străine. Dar pentru asta, un singur om nu le poate face pe toate. Îți recomand doi băieți buni cărora să le cedezi din competențe: un jurist și un finanțist. Juriștii tăi sunt buni, și-au dovedit priceperea, dar au nevoie de un cap limpede pentru a trece la următorul nivel: concurarea cu șanse reale la privatizarea întreprinderilor de stat. Despre finanțist ce să-ți mai spun, în condițiile în care banii sunt atât de scumpi? E un tânăr școlit în străinătate, care a lucrat câțiva ani în Londra înainte de a se întoarce în România. Cunoaște cum funcționează piețele financiare, un domeniu în care facem și noi primii pași și nu avem mulți specialiști. N-aș vrea să-l laud mai mult, îți vei da singură seama de ce poate. În curând vom inaugura și la București piața de capital, iar oportunitățile vor crește. Vei ajunge în curând, sper, la propriile concluzii despre natura profiturilor financiare. Mânuirea banilor poate fi o activitate mai bănoasă decât producția sau comerțul. Motorul dezvoltării e finanțarea, iar în acest domeniu mă tem că nu te mai poate ajuta prietenul tău Grig. Nici noi, să zăbovim prea mult cu scoaterea la privatizare a Combinatului de Vinificație Odobești, nu avem cum. FMI și Banca Mondială sunt cu ochii cât cepele pe activitatea noastră. Avem de raportat ca pe vremea lui Ceaușescu, cât am privatizat în fiecare lună. Dar până atunci te sfătuiesc să-i angajezi pe cei doi oameni de care ți-am vorbit. Poftim cărțile lor de vizită. Următorul pas ar fi să ne ocupăm de întocmirea caietului de sarcini în vederea privatizării, în așa fel încât să fie bine pentru toată lumea. Te avertizez însă, cei doi nu vin decât pe salarii foarte generoase, dar își merită banii.
Salarii generoase, nu asta e problema. Însă, să cedez din capacitatea mea de decizie, adică să ofer compania pe tavă noii securități, după ce abia scăpasem de Hussein, sigur, și cu ajutorul lor, asta avea să fie cu neputință. Un asemenea joc periculos nu agreez pentru nimic în lume. Dar se impune să rămân stăpână pe situație și, mai presus de toate, diplomată. Caut să-mi găsesc cuvintele pentru a formula un refuz politicos. Nu mă confrunt pentru prima dată cu senzația de conflict deschis care se poartă în psihicul meu. Sunt atinsă de un soi de dedublare a personalității ce justifică, într-un fel, gândurile, gesturile, acțiunile mele atât de contradictorii. Asta e! Două percepții pe scheletul aceluiași avatar. Cine mă judecă superficial m-ar putea acuza de ipocrizie. Însă nu e deloc așa.
‒ Dragă Dinel, înțeleg că cei doi oameni de care mi-ai vorbit îmi sunt necesari pentru rezolvarea câtorva probleme punctuale. Juristul să pregătească împreună cu experții voștri documentația în vederea privatizării: caiet de sarcini, grilă de punctaj, criterii de departajare, contract, și ce mai e pe-acolo. Iar finanțistul să-mi asigure finanțarea pentru plata pachetului de acțiuni cumpărat de la voi. Corect? Păi, în acest caz, prefer să închei o colaborare pe perioadă determinată, cu sarcini precise, la care se adaugă un comision de succes, generos, cum spui tu. Nu e mai bine așa, ca fiecare să știe ce are de făcut și să se concentreze pe asta?
După o lungă ezitare Dinel încuvințează:
‒ E bine și așa.
Amanta sistemului - Marius Carbunescu - eMAG.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu